Joomla Template by Create Website

Winter in Amsterdam

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Eind september 2016 verlaten we Kodiak, nadat we twee maanden lang tevergeefs geprobeerd hebben om het defect in onze hydraulische stuurinrichting te vinden. Er moet ergens een lek zitten, waardoor drukverlies optreedt en de beide roeren niet parallel blijven staan, zodat het sturen onmogelijk wordt. De eerste verdachten waren voor iedereen die wij raadpleegden de beide cilinders, maar ondanks herhaalde malen uittesten onder hoge druk, werd daarin geen lekkage gevonden. De drie hydrauliekbedrijven van Kodiak hebben zich allemaal in ons systeem verdiept, een enkeling had er slapeloze nachten van, collega's in Seattle werden geconsulteerd, maar een oplossing werd niet gevonden. Wij zelf hebben alle onderdelen van het systeem één voor één gedemonteerd en uitgetest en defecten daarin uitgesloten. Lange tijd hadden we nog de hoop de zaak tijdig genoeg aan de praat te krijgen om de oversteek naar Vancouver te maken, maar de algemene opinie in Alaska is, dat je na 1 september de Golf niet meer moet oversteken in verband met de kans op snelle weersomslag, lees weersverslechtering. De havenmeester in Kodiak zag de bui half augustus al hangen en reserveerde alvast een winterligplaats voor ons, toen wij daar mentaal nog niet aan toe waren.

Uitzicht thuis in Amsterdam

Maar eind september 2016 moesten wij dan toch het moede hoofd in de schoot leggen, Madeleine winterklaar maken en naar ons comfortabele appartement in Amsterdam Noord afreizen. Onze hydrauliekexpert in Nederland, Cornelis Attema in Drachten (TryDo Innovations), van wie wij twee jaar geleden de cilinders gekocht hadden, haalde ons over om de cilinders mee naar NL te nemen, zodat hij ze ook nog eens kon testen. Aangezien Cornelis onze laatste hoop was besloten we dit dan maar te doen, en voor de tigste keer werden de cilinders door Huib gedemonteerd. Zo snel mogelijk hebben we ze in Drachten afgeleverd en na een aantal spannende weken kwam het verlossende bericht: in de bakboord cilinder was een lekkende pakking gevonden, zij het pas nadat Cornelis een speciale testopstelling had gebouwd waarin de beide cilinders serieel onder druk gezet konden worden (de situatie aan boord weergevend) en alleen als daarbij bakboord cilinder na stuurboord geplaatst werd, en andersom niet. Ingenieus speurwerk dus. Van collega cruisers hadden we inmiddels begrepen dat je bij vervanging van oude, originele onderdelen altijd een zwaarder equivalent moet nemen, omdat alles in de loop der tijd goedkoper en lichter wordt uitgevoerd.

Nieuwe hydrauliek...

Waarschijnlijk heeft onze nieuwe cilinder de duurbelasting van 38 dagen non-stop Pacific varen niet aangekund, terwijl de oude cilinders het twintig jaar hebben volgehouden en ook de wereld zijn rond geweest. Naast deze beslommeringen omtrent de hydrauliek hebben we genoten van onze tijd in Nederland. Wat is het hier toch prettig en goed geregeld, al zou je dat niet denken als je kranten leest en TV kijkt. Maar elders in de wereld gaat het er echt anders aan toe. Het was fijn om familie en vrienden weer te zien, buren en CTCers, en om te genieten van een warme badkamer en douche. In verband met een kapotte thermostaat hebben we indertijd in de tropen onze boiler gesloopt, maar nu in Alaska zou die toch wel heel fijn zijn geweest!

Leek het vooraf een eindeloze tijd, een half jaar in Nederland, we moeten constateren dat het is omgevlogen. Op 30 maart vertrekken we weer naar Kodiak. We zijn beladen met 45 kilo hydraulische spullen. De nieuwe cilinders zijn zware jongens, degelijk uitgevoerd in brons. Alle denkbare koppelingen, kranen, verloopstukken en een reserve motor voor de autopilot gaan mee. We hopen dat de Amerikanen inmiddels niet zo achterdochtig zijn geworden dat ze onze bagage verkeerd interpreteren. Voor de zekerheid plakken we foto's en alle officiële scheepspapieren aan de pakketten vast. En dan begint de spannende klus van de installatie en daarna het uur van de waarheid. Cornelis heeft er alle vertrouwen in, wij moeten het eerst zien, dan geloven.

Wordt vervolgd!

Hits: 665

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.