Joomla Template by Create Website

Essaouira

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Zondag 23 november

Op maandag 17 november zijn we met 8 andere boten uit Rabat weggevaren, toen de haven na een week weer open ging. Het was rustig weer met een noordelijk windje, zodat we de eerste uren op de spinaker konden varen. Later nam de wind verder af en draaide naar zuidwest, onze vaarrichting, zodat de motor er helaas weer aan te pas moest komen. Onze voortgang was redelijk, maar we voeren niet snel genoeg om het slechte weer wat er woensdag en donderdag aan zou komen, voor te blijven. Agadir (Marokko) noch Lanzarote (Canaries) was bezeild, zodat we kozen voor de kortste afstand, nl Agadir en langs de kust bleven varen. Woensdagochtend was de wind zo toegenomen en pal tegen, dat we regelmatig minder dan 4 knopen voeren. We waren ter hoogte van Essaouira, een vissershaven waar we al eerder over hadden gedacht om die te bezoeken. De havenmeester die we aanriepen op de marifoon verzekerde ons dat er plek was voor ons en voldoende diepte. De vissersboten lagen mannetje aan mannetje gestapeld in de haven, ook bij de ingang, maar inderdaad konden we er nog net tussendoor.

Eén plaatsje vrij naast een lokaal jacht aan de steiger was voldoende.  Daar lagen we midden tussen de vissersboten en de vismarkt, met uitzicht op de stadsmuren, lekker in het zonnetje, prachtig.

De formaliteiten verliepen redelijk soepel en we besloten nog even het stadje in te gaan om foto’s te maken voordat het de volgende dag zou gaan regenen. Visje gegeten en in bed gerold. Donderdag was het inderdaad slechter weer, met regen en onweer ’s middags. Toen we onze foto’s op ons notebook wilden downloaden bleek deze verdwenen te zijn, samen met de externe harde schijf waar we een backup van logboeken en foto’s op bewaren, Huibs 2 ipods, en mijn swatch.  Alle foto’s, logboeken, muziek weg. Omdat er geen tekenen van braak waren moeten we aannemen dat we een keer vergeten zijn om de deur op slot te doen toen we weggingen. Dat gebeurt ons vrijwel nooit. Vrijdag zijn we naar de gendarmerie gegaan en toen kwam er een heel circus op gang van sterren en petten die aan boord kwamen, vingerafdrukken werden genomen op de boot en van onszelf. Er werden 3 verdachten aangehouden, onder wie onze marokkaanse buurman die volgens ons volkomen te goeder trouw was. Dat was erg pijnlijk. Onze in het frans opgestelde verklaring was te slecht om betrouwbaar naar arabisch te worden omgezet, zodat we allebei een nieuwe verklaring moesten schrijven in het engels, die vertaald werd in het frans en vervolgens in het arabisch. Tenslotte moesten wij die ondertekenen, feitelijk in blind vertrouwen. Wij waren onder de indruk van de ernst waarmee de zaak werd aangepakt, er werd de hele nacht doorgewerkt, maar hoe ze met de verdachten omgingen was schrijnend. Er vielen rake klappen, nog voordat schuld bewezen was. Dat plaatste het verlies van onze spullen wel in een ander licht. Gelukkig hadden we onze laptop met de navigatie, de ipad, de iphones en de camera’s meegenomen het stadje in, omdat we daarmee wilden internetten en gribfiles ophalen. Anders waren we die zeker ook kwijt geweest, omdat die meestal gewoon in de kajuit in het zicht liggen. De gestolen spullen waren opgeborgen in kastjes in de romp. Ook de verstopte verrekijker hebben we nog, dus voor wat betreft het varen zijn we niet gedupeerd. Een resume van de logboeken kunnen we weer maken, ipods opnieuw laden (de muziek staat thuis op de Mac), maar de foto’s blijven weg.

Van de geplande tocht door de Hoge Atlas en de woestijn zien we af. Maandag draait de wind naar het noorden, zodat we dan bij hoogwater de haven uitgaan. Waarschijnlijk gaan we een nacht voor anker in de prachtige baai waar Essaouira aan ligt, en dinsdag op weg naar Lanzarote.

Hits: 1760

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.