Joomla Template by Create Website

Rabat II

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Zaterdag 15 november

We zijn nu ruim 2 weken in Rabat. De eerste week van ons verblijf stond vooral in het teken van het werk aan de bakboord motor. Die doet het inmiddels prima, maar wat nu de uitval primair heeft veroorzaakt blijft gissen. Meest waarschijnlijk dieselvervuiling. We hebben Rabat en vooral Salé uitgebreid bezocht (supermarkt gevonden) en we zijn een dag met de trein naar Fes geweest. 

   
   
  
    Leerlooierij
  Met gids...
Fes, Medina ingang  
  
  
Verfbaden
Huiden

Dat was zeer de moeite waard. De Atlantische kust van Marokko kent een handjevol havens waar je terecht kunt en we waren van plan om via coastal hopping naar het zuiden te trekken. De nieuwste uitgave van onze pilot vermeldt dat sinds 2012 in enkele havens yachties onvriendelijk ontvangen worden en dat Essaouira, een leuke vissersplaats waar we graag naar toe wilden, geleidelijk dichtslibt. Misschien moeten we dan toch maar direct door naar de Canarische Eilanden. Op dinsdag 11 november werd veel wind verwacht, daarna zou het rustiger worden. We planden om woensdag 12 november te vertrekken, maar dat liep anders. Als er te hoge golven staan wordt de toegang tot de rivier de Bouregreg waaraan Rabat en Salé (en de marina) liggen, afgesloten. Dat wil zeggen dat je de haven niet uit mag (de douane stempelt eenvoudigweg je paspoort niet af) en dat het binnenlopen voor eigen risiko is. De loodsen varen niet uit en halen je niet op uit zee. De hele week, vanaf maandag 10 november, is de haven nu al dicht. Alleen op dinsdagmiddag zou hij even open gaan, tijdens hoogwater is (eind van de middag). Wij wilden die gelegenheid te baat nemen en bereidden ons vertrek voor: boodschappen doen, maaltijden in het vooruit koken, want de vooruitzichten voor de komende zeiltocht waren niet zonder meer gunstig met tegenwind en hoge golven. Met 4 boten wilden we naar buiten. Toen het zover was op dinsdagmiddag werd het weer veel slechter, het begon ook nog eens te stortregenen. Dat werd ons toch te gortig, we zijn  niet uitgevaren. Toen we de volgende dag op de pier gingen kijken waren we onder de indruk van de enorme branding die er stond. Grote golven rolden tussen de dubbele havenhoofden door en braken op de pieren. Daar kom je nooit tegen op. In de marina lig je zo beschut, dat je hier helemaal geen weet van hebt.

Op donderdag 13 november zijn we met de trein naar Tanger gegaan, een prettige, internationaal georiënteerde stad. We hebben de oude medina bezocht. We overnachtten in El Minzah Hotel, waar vele beroemdheden ons al voorgingen. Prachtig oud hotel, met een Andalusische patio en een mooie tuin met zwembad, vlakbij de medina. We hadden een kamer met uitzicht over de haven. Helaas regende het de volgende dag weer pijpenstelen, zodat het niet aangenaam was om langer te blijven. 

We zien in de weersvoorspellingen dat het weer zo snel omslaat dat we waarschijnlijk de 450 mijl naar Lanzarote niet in één keer met goed weer kunnen afleggen. Vanaf maandag 17 november is de wind gunstig, noord-oost. We plannen om dan naar Agadir te gaan, de laatste marina in het zuiden van Marokko, 300 mijl van hier. Daar willen we een excursie maken naar het binnenland, de woestijn in. Zodra zich het volgende gunstige ‘weatherwindow’ voordoet kunnen we verder naar Lanzarote. Dat is vanaf Agadir ruim 200 mijl.       

 

Hits: 1632

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.