Joomla Template by Create Website

Rabat, Marokko

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Donderdag 6 november

Van 19 tot 24 oktober hebben we in Lagos gelegen, voor de installatie van de watermaker. In plaats van de geplande 2 dagen nam dat 4.5 dagen in beslag, omdat er een en ander voor verbouwd moest worden. Uiteindelijk kwam dat keurig voor elkaar en sindsdien hebben we heerlijk zacht drinkwater, wat niet gechloreerd is. Terug naar Portimão voor de laatste voorbereidingen voor vertrek, nog  een tochtje naar Alvor, een dorpje aan een droogvallende baai, zodat je je in de Wadden waant en op maandag 27 oktober een afscheidsborrel aan boord van Madeleine, met Dick en Tineke en enkele andere vrienden, die we in Portimão  hebben leren kennen.

Op dinsdag 29 oktober zijn we vertrokken naar Rabat. De afstand bedraagt 200 mijl en om bij daglicht te vertrekken en aan te komen is het gebruikelijk om eind van de middag af te varen. De eerste avond en nacht zou er een flinke wind staan, die daarna zou afnemen. Dat klopte ook. Al geruime tijd stond er een  oostenwind en omdat deze wind zich door de Straat van Gibraltar perst wordt hij extra versterkt en veroorzaakt behoorlijke golven, tot ver naar het westen. Binnen een half uur was ik zeeziek, omdat we er niet aan gedacht hadden Primatour in te nemen. De koers was op zich net bezeild, we voeren hoog aan de wind, maar de golven kwamen van opzij in en waren zo hoog en onberekenbaar dat we steeds uit het roer liepen. Nadat het donker werd en we de golven niet meer konden zien werd het nog moeilijker. De wind nam verder toe, zodat we moesten reven, maar er was geen sprake van dat Huib zich daarvoor op het voordek zou begeven, zo ging het tekeer. Er zat niets anders op dan de zeilen te strijken en verder te gaan op de motor. Inmiddels waren we allebei behoorlijk beroerd van het gedreun, het geslinger en de harde klappen. Het was een stikdonkere nacht, waarin we diverse uitwijkmanoeuvres moesten maken voor vrachtschepen naar Gibraltar. De volgende ochtend bleek dat de grootzeilval zich om de masttop had geslingerd, zodat we de zeilen niet konden hijsen, want nog steeds was de zee te bumpy om iets op het voordek te doen. Pas toen we ten zuiden van de Straat van Gibraltar kwamen, woensdag tegen middernacht, werd de zee kalmer. Dat werd een mooie rustige nacht met maan en sterren. Helaas werd het extra rustig omdat halverwege de nacht de bakboordmotor uitviel. De volgende ochtend kon Huib de grootzeilval los slingeren, dat was in elk geval een probleem minder. We lagen inmiddels vlak voor Rabat en het is de gewoonte om je te melden bij de jachthaven voordat je de rivier op vaart. Die stuurt vervolgens een loodsboot om je te begeleiden. Dat kwam goed uit. Met 1 motor kunnen we goed varen, maar niet goed manoeuvreren. De bocht naar bakboord was geen probleem, maar naar stuurboord konden we niet goed draaien. Ons idee was dat ze ons waar nodig een duwtje in de goede richting zouden geven, door aan onze bakboordkant te gaan varen. Leg dat maar eens uit in het Frans! De loodsen hadden besloten dat ze ons zouden slepen en stonden al klaar met de tros.

Sleep naar binnen

Dat was pas eng. Tussen de havenhoofden stond behoorlijke swell naar binnen toe (het was opkomend water) en uiteraard kregen wij het eerst de achteroplopende golven, waardoor wij met een noodgang op het loodsbootje afkwamen (3x zo klein). Daar schrokken zij zo van dat ze vol gas gaven, waardoor wij met een enorme ruk achter hen aan getrokken werden op het moment dat de golf hen bereikte en wij achterbleven. Na een paar keer knapte de sleepkabel bij hen aan boord en het duurde een tijd voor ze hem weer vastgemaakt hadden. Intussen lagen wij tussen de havenhoofden te dobberen. Eenmaal op de rivier ging het beter.

 

 

Het binnenvaren was spectaculair, er ligt een groot oud fort aan de monding van de rivier (vroegere piraten), veel kleine vissersbootjes naast de vaargeul en uiteraard trokken wij veel bekijks. In de jachthaven moet je eerst officieel ingeklaard worden door politie en douane aan een speciale steiger, voordat je naar je ligplaats mag. Dat verliep boven verwachting soepeltjes, er kwamen geen snuffelhonden of gezondheidschecks aan te pas, zoals wij van anderen hadden gehoord. Bij inspectie van de BB motor bleek dat het voorfilter veel troep bevatte. De meeste problemen van dieselmotoren worden veroorzaakt door brandstofvervuiling. Dat hebben wij al diverse malen meegemaakt. Vandaar dat we afgelopen winter onze brandstoftanks en leidingen hebben vernieuwd en extra filters hebben geplaatst. En nu dit! Huib ging aan de slag met het verwisselen van de filters, waarna er eindeloos veel lucht uit het systeem bleef komen. 24 uur zijn we bezig geweest om lucht te verwijderen (zgn bleeden), waarna de motor het steeds even deed. Uiteindelijk hebben we er een mechanicien bij gevraagd, die de leidingen heeft uitgezogen met zijn mond (!) en het filter wat strakker heeft aangedraaid, met helaas ook slechts kortdurend resulaat. Na intensief speurwerk heeft Huib een lekkende leiding ontdekt, en gedemonteerd om te vervangen. Een dergelijke slang blijkt hier echter niet te krijgen te zijn en de mechanicien heeft hem weer gemonteerd. Zag er niets bijzonders aan en vond dat een beetje lekkage mag. Er zal de komende tijd nog wel meer lucht ontsnappen volgens hem, omdat we de filters niet 'nat' gemonteerd hebben. Hij bezweert ons dat de motoren prima zijn en dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Hij maakt de indruk dat hij weet waar hij over praat, maar wij blijven ons toch afvragen waarom de motor er mee gestopt is.

De jachthaven ligt aan de noordkant van de rivier de Bouregreg, in de stad Salé. Aan de zuidkant ligt Rabat. Salé is traditioneler dan Rabat. Op loopafstand is de medina, de oude ommuurde stad met de nauwe straatjes en de markten.

Geweldig leuk om daar rond te scharrelen. Heel veel groenten, fruit, gedroogde vruchten, noten, kruiden, vlees en vis. En troep (honderdhandse electrische apparaten, oude schoenen, kleding), speelgoed, kleden, houtsnijwerk etc etc. Helaas mag je geen foto's maken. Stiekem van een afstandje, een beetje buiten de muren, hebben we snel een paar opnames gemaakt.

Een supermarkt hebben we tot nu toe niet kunnen vinden, en uitgestald vlees of vis op de markt kopen leek ons geen goed idee. Dus hebben we vandaag gedaan wat iedereen doet: je wijst een mooie kip aan die ter plekke wordt onthoofd, ontveerd en schoongemaakt. Strot, maag, hart en lever krijg je mee in de zak. Verser kan het niet. 

In Rabat hebben we de Qasbah des Oudayas (twaalfde eeuw, oud piratennest) bezocht, de Tour de Hassan (moest ooit 100m hoog worden, toren van de grootste moskee ter wereld; is er niet van gekomen) en het Mausoleum waar de koningen begraven liggen.

Het is hier tamelijk relaxed, je wordt niet de hele dag belaagd door mensen die zich als gids opdringen. Maar toen we ons iets te enthousiast hadden laten tonen hoe berberkleden werden geknoopt kwamen we niet weg zonder euro's achter te laten en vandaag zijn we toch ook lelijk afgezet bij de bezichtiging van de Grote Moskee.

We hebben enkele dagen met regen en één dag met storm gehad. Over enkele dagen trekken we verder, waarschijnlijk naar Mohammedia, vlakbij Casablanca.

 

Hits: 1824

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.