Brest II

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Maandag 8 september

Nog steeds in Brest. Vorige week zijn we een paar dagen bezig geweest met huishoudelijke zaken als was, boodschappen, water en diesel tanken en we hadden enkele kleine reparaties gepland. De rits van de lazybag (waar het grootzeil in opgeborgen wordt op de giek) was over een stuk van 20 cm kapot, de tandjes waren van de stof gescheurd. Ik had dat in het beginstadium in Scheveningen al gerepareerd, maar dat was onvoldoende sterk. Gelukkig ontdekten we hier een vestiging van Incidences, een Franse zeilmakerij, die we van St Maarten goed kenden. Jean van de vestiging daar heeft meermalen de oude zeilen waarmee we Madeleine hadden gekocht, onder handen gehad en had er een hard hoofd in dat we daarmee Nederland zouden halen. Uiteindelijk hadden we indertijd veel mankementen onderweg, maar niet met de zeilen. Dus de lazybag gedemonteerd van de giek en op de fiets mee naar Incidences genomen. Omdat ze zelf vonden dat ze geen betere rits in huis hadden dan die er in zat, hebben ze hem netjes gerepareerd. Middagje werk om hem weer te installeren. Omdat Huib in de top van de kraanlijn en van de grootzeilval lelijke schavielplekken had ontdekt wilde hij ook de genuaval inspecteren. De schavielplekken zijn des te opmerkelijker, omdat alle lijnen afgelopen winter gecheckt zijn en Huib boven in de masttop geen scherpe randen, bramen of iets dergelijks heeft kunnen ontdekken. Na het neerhalen van de genua (voorzeil) bleek de val er netjes uit te zien, maar er was een defect in de pees in het voorlijk van het zeil, op een gekke plek. De pees gaat in een gleuf van de furler, zo wordt het zeil opgehesen en de furler is het draaisysteem waarmee de genua wordt opgerold rond de voorstag. Met onze vertrouwde rol zeilreparatiemateriaal en mijn nieuwe naaimachine kon dit defect goed verholpen worden, zodat we de genua zonder problemen konden hijsen.

L'Aulne

Donderdag 4 september vertrokken we uit de Marina du Moulin Blanc, op weg naar de rivier de Aulne. Brest ligt aan de Rade de Brest, een binnenwater wat een smalle verbinding heeft met het open water, de Golf van Biskaje cq het begin van Het Kanaal.

  In de Rade komen diverse rivieren uit, die gedeeltelijk droogvallen en die je een eind kunt opvaren. Omdat het prachtig weer is en vrijwel windstil wilden wij dat graag gaan doen. De omgeving hier is prachtig. Er is heel veel watersport, dat is gezellig. Toen we goed en wel onderweg waren wilde ik de reparatie checken en groot was de schrik toen ik met de verrekijker zag dat er bovenin een onderbreking was in de furler: de top hing los van de rest van de buis. Dat was dus de oorzaak van de schavielplek: een losse las in de furler, die nu helemaal losgeraakt was. Terug naar Moulin Blanc. Het havenpersoneel is hier zeer behulpzaam, belde een rigger die binnen een half uur aan boord was. Hij kende ons furlersysteem (Profurl) en kon dat repareren, maar wij opteerden voor een nieuwe. Als hij die vrijdag vóór 11 uur zou bestellen zou hij hem maandag in huis hebben en diezelfde dag kunnen monteren. Deal.

 
De nieuwe furler

De rigger hees zich boven in de mast en bracht de genua handmatig naar beneden, een zorg minder, want met die breuk was het maar de vraag of we het zeil goed naar beneden zouden kunnen trekken. Bij het uitvouwen van de genua op de steiger en grondige inspectie van het hele doek bleken er diverse kleine scheuren in het laminaat van het achterlijk te zitten. Teveel voor onze reparatiekit, en duidend op ernstige slijtage. Ook de zeilen en de lazybag zijn de afgelopen winter geserviced, dus we beginnen onze vraagtekens te zetten bij de kwaliteit van het door ons uitbestede werk. Het blijkt dat je alles toch zelf door je handen moet laten gaan, maar daar hadden wij de afgelopen maanden geen tijd voor. Onze langzame reis langs de 'beschaafde (lees nautische) wereld' komt nu goed uit. We kunnen alles uitproberen en controleren en zitten met onze neus boven op het werk. De genua is niet nieuw (2008) en had bij normaal gebruik in NL best nog een seizoen mee gekund, maar de conditie is te slecht voor een oversteek. Het zeil heeft het de afgelopen weken erg te verduren gehad, en een laminaatzeil is kwetsbaar. Weer een bezoek aan Incidences, met de genua op een kruiwagen van de marina geladen. Toeval wil dat de rigger, Iroise Greement, en Incidences in hetzelfde gebouw zitten en intensief samenwerken. Dat is belangrijk, omdat lengte van zeil en furler goed overeen moeten komen. We hebben het geluk dat het seizoen al bijna over is, zodat ook Incidences tijd heeft om binnen een week een nieuwe genua voor ons te maken. Dat wordt een zeil van Hydra Net Radial, wat wij niet kennen, maar wat geweven doek is, supersterk en vormvast. Ziet er prachtig uit. Vrijdag 12 sept klaar. Ook deal.

Het weekend hebben we 'vrij genomen' (zo voelde het). We zijn de Aulne op getuft, wat inderdaad prachtig was. Aanvankelijk beboste oevers, later lieflijk glooiend Frans boerenlandschap. Op een schitterende plek ons anker uitgegooid en daarna adembenemende stilte, uitsluitend verstoord door een helder kerkklokje wat de uren slaat, een hond, vogels en opspringende vissen. Doodstil weer. Met veel moeite hebben we ons daar zondagmiddag losgemaakt en nu zijn we weer terug in Moulin Blanc. Zojuist is de furler met de voorstag gedemonteerd. De mast hangt nu aan de zijstagen en 3 lijnen op de boeg. Wij vinden het een eng gezicht, maar de riggers verzekeren ons dat dit safe is, en het feit dat één van hen zich hierbij in de top van de mast durfde te begeven stelt ons enigszins gerust.  

Inmiddels is de nieuwe furler is geplaatst (een beauty) en de mast is overeind gebleven en vandaag de nieuwe genua binnengekregen. De weersvoorspellingen zijn goed voor de komende dagen, dus morgenochtend vertrekken we richting La Coruña, Spanje.    

Hits: 2320