Joomla Template by Create Website

Dieppe, Frankrijk

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Donderdag 14 augustus

Op 1 augustus zijn we, geheel volgens plan, vertrokken. Uitgewuifd door onze familie in Amsterdam Marina en door de buren op de IJ oever vóór De Zeven Provinciën.

Uitgewuifd door de buren

De eerste dagen zijn zonnig, met weinig wind. Via IJmuiden, Scheveningen, Stellendam naar de Westerschelde waar we een dag voor anker hebben gelegen. Op de tocht van daar naar Oostende komen de eerste buien. De volgende dag naar Dunkerque hebben we 2 lifters aan boord; studenten die in hun vakantie zover mogelijk naar het zuiden willen liften met boten.

...en door de kids

Het is een rustige dag, net bezeild. Vanaf vrijdag 8 aug slaat het weer om. Er komen buien en veel wind. We blijven 2 dagen in Dunkerque. Toen we voor anker lagen bij Breskens twijfelden we aan ons ankerlicht. Nu kunnen we dat van een afstandje bekijken en inderdaad is het kapot. Dat betekent een tocht naar de top van de mast (voor Huib). We schaffen een nieuw licht aan, maar we moeten wachten op een gunstige weersomstandigheid. Op zondag 10 aug staan we vroeg op en varen om kwart voor 6 af, met de stroom mee. Dat gaat hard, tot aan Cap Gris Nez waar we om half 10 zijn (35 mijl). Daar moeten we naar het zuiden afbuigen naar Boulogne-sur-mer. In verband met toenemende wind hadden we al 1 rif gelegd, nu volgt een tweede. Woeste zeeën, veel wind, regen en hagel. Pokkenweer. Soms zien we geen hand voor ogen. Motorsailend gaan we langzaam op Boulogne af nu soms maar 1.9 knopen varend ipv 12. Daar binnengekomen vertelt de havenmeester doodleuk dat hij geen plaats heeft voor ons in de port de plaisance. Gewoon geen zin om een beetje moeite te doen. De havendienst is zo bereidwillig om een sluis voor ons te openen naar Bassin Napoléon waar de lokalen een ligplaats hebben. Ook daar weinig plek, maar Huib weet ons op de millimeter langs een steiger te manoeuvreren in stortende regen. We blokkeren een aantal schepen, maar er is niemand die met dit weer belangstelling heeft om uit te varen.

...en aan de rits
Werken aan Dirk

Onze kraanlijn is kapot gegaan en moet vervangen worden, een mooie klus voor de maandag. Op dinsdag 12 aug vertrekken we op weg naar Dieppe, maar het is geen doen op zee. Als we 2 uur hebben gevaren zijn we nog niets opgeschoten en zien we de vuurtoren van Boulogne nog vlak naast ons. We gaan terug en kunnen nu wel terecht in de port de plaisance. Op 13 aug moeten we weer heel vroeg op als we gunstig tij willen hebben, nl half 5. We worden beloond met een vlotte tocht naar Dieppe. Het laatste uur tegen de stroom in is het buffelen. Ontzagwekkend, de kracht van water. In verband met ongunstige wind blijven we een dag in Dieppe, niet geheel vrijwillig. De prijs van een ligplaats hier is van hotelniveau. Maar dan heb je vanaf Madeleine wel het allermooiste uitzicht van de stad, dat dan weer wel.

Hits: 2009

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.