Joomla Template by Create Website

A Coruña, Spanje

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Maandag 15 september

Afgelopen nacht zijn we in La Coruña aangekomen. Vrijdagmiddag vertrokken uit Brest, met rustig weer. Vrijwel de hele tocht halve wind gehad, zaterdag wat meer dan zondag. In de nacht van zaterdag ook veel buien met onweer om ons heen, maar deze wisten we toch steeds goed te omzeilen. Enkele dolfijnen gezien onderweg. Ons nieuwe voorzeil stond er prachtig en strak bij. De ervaring van deze oversteek van de Golf van Biskaje is wel even anders dan die van 2006 (zie reisverslag aug 2006).

Cabo Finisterre vuurtoren

De plannen voor de komende weken zijn om de Ria's in Galicië, dit deel van Noordwest Spanje, te bezoeken. Ria's zijn de estuaries van de rivieren die hier in de zee uitkomen. Prachtige natuurgebieden met veel ankerplaatsen. Dat zijn steeds dagtochten. Daarna gaan we langs de Portugese kust naar beneden, naar Lissabon. Daar willen we een paar dagen blijven en dan door naar Zuid Portugal, waar we vrienden hopen te treffen. We hebben al contact gelegd met 2 andere catamarans die ook ons traject afleggen, en via de AIS (het systeem waarmee je een schip kan volgen) zeilen we al sinds Cherbourg met 2 schepen op, waarvan we er 1 al een paar keer hebben zien liggen in de haven, maar de andere nog steeds niet hebben gespot. Big Brother is watching, met de huidige technieken.

Brest II

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Maandag 8 september

Nog steeds in Brest. Vorige week zijn we een paar dagen bezig geweest met huishoudelijke zaken als was, boodschappen, water en diesel tanken en we hadden enkele kleine reparaties gepland. De rits van de lazybag (waar het grootzeil in opgeborgen wordt op de giek) was over een stuk van 20 cm kapot, de tandjes waren van de stof gescheurd. Ik had dat in het beginstadium in Scheveningen al gerepareerd, maar dat was onvoldoende sterk. Gelukkig ontdekten we hier een vestiging van Incidences, een Franse zeilmakerij, die we van St Maarten goed kenden. Jean van de vestiging daar heeft meermalen de oude zeilen waarmee we Madeleine hadden gekocht, onder handen gehad en had er een hard hoofd in dat we daarmee Nederland zouden halen. Uiteindelijk hadden we indertijd veel mankementen onderweg, maar niet met de zeilen. Dus de lazybag gedemonteerd van de giek en op de fiets mee naar Incidences genomen. Omdat ze zelf vonden dat ze geen betere rits in huis hadden dan die er in zat, hebben ze hem netjes gerepareerd. Middagje werk om hem weer te installeren. Omdat Huib in de top van de kraanlijn en van de grootzeilval lelijke schavielplekken had ontdekt wilde hij ook de genuaval inspecteren. De schavielplekken zijn des te opmerkelijker, omdat alle lijnen afgelopen winter gecheckt zijn en Huib boven in de masttop geen scherpe randen, bramen of iets dergelijks heeft kunnen ontdekken. Na het neerhalen van de genua (voorzeil) bleek de val er netjes uit te zien, maar er was een defect in de pees in het voorlijk van het zeil, op een gekke plek. De pees gaat in een gleuf van de furler, zo wordt het zeil opgehesen en de furler is het draaisysteem waarmee de genua wordt opgerold rond de voorstag. Met onze vertrouwde rol zeilreparatiemateriaal en mijn nieuwe naaimachine kon dit defect goed verholpen worden, zodat we de genua zonder problemen konden hijsen.

L'Aulne

Donderdag 4 september vertrokken we uit de Marina du Moulin Blanc, op weg naar de rivier de Aulne. Brest ligt aan de Rade de Brest, een binnenwater wat een smalle verbinding heeft met het open water, de Golf van Biskaje cq het begin van Het Kanaal.

  In de Rade komen diverse rivieren uit, die gedeeltelijk droogvallen en die je een eind kunt opvaren. Omdat het prachtig weer is en vrijwel windstil wilden wij dat graag gaan doen. De omgeving hier is prachtig. Er is heel veel watersport, dat is gezellig. Toen we goed en wel onderweg waren wilde ik de reparatie checken en groot was de schrik toen ik met de verrekijker zag dat er bovenin een onderbreking was in de furler: de top hing los van de rest van de buis. Dat was dus de oorzaak van de schavielplek: een losse las in de furler, die nu helemaal losgeraakt was. Terug naar Moulin Blanc. Het havenpersoneel is hier zeer behulpzaam, belde een rigger die binnen een half uur aan boord was. Hij kende ons furlersysteem (Profurl) en kon dat repareren, maar wij opteerden voor een nieuwe. Als hij die vrijdag vóór 11 uur zou bestellen zou hij hem maandag in huis hebben en diezelfde dag kunnen monteren. Deal.

 
De nieuwe furler

De rigger hees zich boven in de mast en bracht de genua handmatig naar beneden, een zorg minder, want met die breuk was het maar de vraag of we het zeil goed naar beneden zouden kunnen trekken. Bij het uitvouwen van de genua op de steiger en grondige inspectie van het hele doek bleken er diverse kleine scheuren in het laminaat van het achterlijk te zitten. Teveel voor onze reparatiekit, en duidend op ernstige slijtage. Ook de zeilen en de lazybag zijn de afgelopen winter geserviced, dus we beginnen onze vraagtekens te zetten bij de kwaliteit van het door ons uitbestede werk. Het blijkt dat je alles toch zelf door je handen moet laten gaan, maar daar hadden wij de afgelopen maanden geen tijd voor. Onze langzame reis langs de 'beschaafde (lees nautische) wereld' komt nu goed uit. We kunnen alles uitproberen en controleren en zitten met onze neus boven op het werk. De genua is niet nieuw (2008) en had bij normaal gebruik in NL best nog een seizoen mee gekund, maar de conditie is te slecht voor een oversteek. Het zeil heeft het de afgelopen weken erg te verduren gehad, en een laminaatzeil is kwetsbaar. Weer een bezoek aan Incidences, met de genua op een kruiwagen van de marina geladen. Toeval wil dat de rigger, Iroise Greement, en Incidences in hetzelfde gebouw zitten en intensief samenwerken. Dat is belangrijk, omdat lengte van zeil en furler goed overeen moeten komen. We hebben het geluk dat het seizoen al bijna over is, zodat ook Incidences tijd heeft om binnen een week een nieuwe genua voor ons te maken. Dat wordt een zeil van Hydra Net Radial, wat wij niet kennen, maar wat geweven doek is, supersterk en vormvast. Ziet er prachtig uit. Vrijdag 12 sept klaar. Ook deal.

Het weekend hebben we 'vrij genomen' (zo voelde het). We zijn de Aulne op getuft, wat inderdaad prachtig was. Aanvankelijk beboste oevers, later lieflijk glooiend Frans boerenlandschap. Op een schitterende plek ons anker uitgegooid en daarna adembenemende stilte, uitsluitend verstoord door een helder kerkklokje wat de uren slaat, een hond, vogels en opspringende vissen. Doodstil weer. Met veel moeite hebben we ons daar zondagmiddag losgemaakt en nu zijn we weer terug in Moulin Blanc. Zojuist is de furler met de voorstag gedemonteerd. De mast hangt nu aan de zijstagen en 3 lijnen op de boeg. Wij vinden het een eng gezicht, maar de riggers verzekeren ons dat dit safe is, en het feit dat één van hen zich hierbij in de top van de mast durfde te begeven stelt ons enigszins gerust.  

Inmiddels is de nieuwe furler is geplaatst (een beauty) en de mast is overeind gebleven en vandaag de nieuwe genua binnengekregen. De weersvoorspellingen zijn goed voor de komende dagen, dus morgenochtend vertrekken we richting La Coruña, Spanje.    

Brest I

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Dinsdag 2 september

Na Cherbourg hebben we een week geankerd, dus geen internetverbinding gehad. Een week niet van boord geweest! We zijn eerst naar Alderney gevaren, het noordelijkste Kanaaleiland. We lagen daar voor anker in de baai van het enige stadje. Op zondag 24 aug hebben we een dagje rondgefietst, dan heb je het hele eiland ruim gehad. Op maandag 25 aug ging er een zware depressie over het Kanaal, zodat we noodgedwongen een dag langer moesten blijven. Zo'n dag waarop er geen verschil is tussen de kleur van de lucht en die van het water. Plus veel wind. Dinsdag 26 aug zijn we naar Jersey gezeild, het zuidelijkste Kanaaleiland.

 
  
Les Sept Iles
Ile de Brehat
L'Aber-Wrac'h

Vandaar naar de Bretonse kust. Veel buien, bij vlagen windkracht 7 en regen. Dit deel van Bretagne heet de Côte de Granite Rose, vanwege de kleur van de rotsen. Erg mooi, vooral als de zon schijnt. Af en toe vingen wij daar een glimp van op. De eerste ankerplaats was op de rivier de Trieux bij Ile de Brehat, vervolgens in de baai van Perros-Guirec met zicht op Les Sept Iles, een beschermd vogelgebied, de rivier de Penzé en tenslotte L'Aber Wrac'h. Vaak klaarde het weer 's avonds op, zodat we konden genieten van de prachtige plaatsen waar we lagen. De Bretonse kust is zeer imposant, overal liggen rotspartijen waar je zomaar op kunt varen, er staat heel veel stroom, en bij het ankeren is het een uitdaging om op de plek uit te komen die je had uitgekiend. Dat lukt niet altijd in één keer. Bij het binnenvaren van de monding van L'Aberwrac'h werd de dag, die heel grijs en akelig was verlopen, helemaal goedgemaakt door een grote groep dolfijnen die ons kwamen begroeten en rond Madeleine bleven duiken, spelen en fluiten en een eindje met ons meezwommen.

 
 
Pte Ste Mathieu
Rade de Brest

Op 31 aug kregen we eindelijk ander weer: veel rustiger en zonniger. Eind van de dag voeren we de Rade de Brest binnen, ook weer een zeer mooi landschap. We liggen nu een paar dagen in de Port du Moulin Blanc (geen molen gezien), om weer 'es boodschappen te doen, de was, water en diesel te tanken en ons voor te bereiden op het oversteken van de Golf van Biskaje. Oorspronkelijk waren we van plan om in de Rade de Brest een paar dagen rond te varen, maar als de weersvoorspellingen gunstig zijn gaan we misschien wel direct door naar La Coruna, Spanje. Door het slechte weer hebben we nog niet veel foto's gemaakt die we zelf de moeite waard vinden om op de site te plaatsen.

Cherbourg

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Donderdag 21 augustus

Op dinsdag 19 aug zijn we vroeg uit Fécamp vertrokken. Er was een mooie rustige zonnige dag met gunstige wind voorspeld, waar wij ons erg op verheugd hadden. We hadden gepland om naar Cherbourg te zeilen. Dat pakte toch anders uit. De belevenis was vooral die van 'wij ploeteren ons door het Kanaal en bevechten elke mijl op wind en stroom'.

  
 
...en weer een
Een bui

Buien, veel wind, regen, niet bezeild. Eindeloos in de Seine Baai rondgehangen en gekruist. Om 10 uur 's avonds aangekomen in St Vaast-la-Hougue, op een heerlijke ankerplaats. Daar waren we al eens eerder. Het weer was inmiddels heel rustig geworden. Het ankeren zelf geeft ons altijd een heerlijk vrij gevoel wat veel vergoedt. Het ontwaken op zo'n plek is ook altijd heel bijzonder. Niemand om je heen, je licht je anker en bent weg. Op woensdag wel het beloofde mooie weer, maar niet bezeild naar Cherbourg. Dus de laatste uurtjes motorsailen tegen de stroom in. In Port Chantereyne waren we al een paar keer met Madeleine en Fandango

Cherbourg

Omdat ons ankerlicht kapot blijkt te zijn moet dat vervangen worden, wat hier heel goed kan. Vandaag is Huib de mast in geweest om één en ander te inspecteren, een zwakke plek in de grootzeilval te verwijderen. Morgen wordt het nieuwe licht gemonteerd. Verder is Huib ook in het water onder de boot geweest omdat er een plastic zak in de schroef gedraaid zat. Leve de milieuvervuiling.

Huib: Net alsof ik hier alle klussen doe... We werken ons allebei 3 slagen in de rondte om de boel een beetje in conditie te houden. 

 

  
 
Nieuwe zakken
Of te timmeren
Altijd wat te naaien

Fécamp

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Maandag 18 augustus

Al een paar dagen liggen we verwaaid in Fécamp. Op vrijdag 15 aug zijn we 's ochtends vroeg uit Dieppe vertrokken, op weg naar Cherbourg. Maar de wind en de stroom dachten daar anders over en bliezen ons in no time naar Fécamp, waar we om 10 uur 's ochtends aankwamen. De zee is nog steeds ruw van alle wind, dus het zeilen is vrij zwaar. Fécamp is een leuk plaatsje, ingeklemd tussen imposante krijtrotsen.

 
 
Lezen op het strand
Havenhoofd Fécamp

Zaterdag was een mooie zonnige dag voor wassen en klussen. Al vanaf het begin van de reis verscheen er dagelijks water in de stuurboord bilge (ruimte onder de vloer). Het bleek zoet water te zijn, dus geen lekkage in de romp gelukkig. Ook als het niet regende liep er water in, dus dat moest uit de waterleiding komen. Dagelijks heb ik tweemaal de zaak drooggemaakt en met mijn neus en de zaklamp in de bilge gehangen om een lek op te sporen. Uiteindelijk zag ik zaterdag een waterspoor verschijnen! In de bilge liggen alle leidingen van electriciteit, diesel, water, radio etc, netjes met tie wraps in een bundel. Dus dat moest allemaal losgemaakt worden en na verder speurwerk vond Huib de boosdoener: een lekkend driewegstuk op een kruispunt van waterleidingen, op zo'n beetje het diepste punt van de boot. Op een zeer ongelukkige, want lastig te bereiken, plek. Toen hij het losmaakte stroomde uiteraard het water de bilge in -op zich niet erg omdat je dat er uit kunt pompen, maar er zat nog 180 liter in de tank, dus dat duurde wel even. Daarna uren gepruts om een nieuw driewegstuk er in te werken. Huib had een prachtig koperen exemplaar in elkaar gezet. Dat leek ons degelijker dan het kunststof ding wat er uit kwam en gebroken was (na overigens op z'n minst 10 jaar probleemloos functioneren). Zaterdagavond zat het erin. Gelukkig namen we ook nog even de tijd voor een tripje door dit aardige plaatsje.

  
  
             
Benedictine
Villa des Roses
Fecamp

 

Zondag was het beestenweer. Overal in het Kanaal en op de Noordzee waren stormwaarschuwingen. Loodgrijze luchten kwamen van zee overgewaaid met pakken wind, in de haven windkracht 7. Dus kun je nagaan hoe dat op zee is. Alle boten liggen hier flink te slingeren. Vandaag is het zonnig, nog flinke wind en fris. Komende week wordt het beter en dan gaan we op weg, richting Cherbourg. 

Meer artikelen...